lauantai 14. tammikuuta 2017

Tarkista aina kuitti - 3 tapaa joilla häviät rahaa

Kaupassa käydessä kuluttaja yleensä luottavaisena olettaa, että kassaan kirjautuu tuotteen myyntihinnaksi se, mikä hyllyssä on ilmoitettu. Jos tuote on tarjouksessa, kuuluisi luvatun tarjouksen myös toteutua, kun kauppa ottaa maksun asiakkaalta.

Todellisuudessa kaupan kassalla saattaa tulla virheitä, niin kuin kaikessa ihmisen toiminnassa. Ja hupsis - asiakas päätyykin maksamaan suuremman hinnan, kuin mitä kuuluisi. Siksipä kannattaa aina tarkistaa kuitti mahdollisimman pian maksun jälkeen.

Kuva: Pixabay

Tässä kolme asiaa, mikä voi mennä vikaan kassalla:

1. Tuotteelle annetaan luvattua pienempi alennus


Myyjä näppäilee kassakoneeseen eri alennusprosentin kuin mitä luvattiin. Pientä eroa ei välttämättä huomaa, ellei tarkista kuittia.

Tarina tosielämästä: Ostin halpahallin loppuunmyynnistä paketin kankaanvärjäysväriä, joka oli 30 % alennuksessa. Vasta kotona kuitista huomasin, että sille oli annettu vain 20 % alennus. En jaksanut palata valittamaan asiasta, joten asia jäi omaksi tappiokseni.

2. Tuote veloitetaan kahteen kertaan


Kassahihnalla saattaa käydä niin, että viivakoodinlukija lukee tuotteen koodin kahteen kertaan. “Yksi kahden hinnalla” ei ole todellakaan reilua asiakasta kohtaan.

Tarina tosielämästä: Ostin lähi-Alepastani muiden ostosten lisäksi erään noin 7 euron tuotteen. Heti kassalla ihmetytti hieman, kun loppusumma tuntui aika suurelta. Kotona tarkistin kuitin, ja huomasin, että tuo kallis tuote oli mukana kuitilla kahteen kertaan. Tällä kertaa jaksoin palata Alepaan, missä sama myyjäkin oli paikalla. Valitin asiasta hänelle. Vaikutti siltä, että hänkin oli huomannut, että tuote taisi mennä kahteen kertaan kuitille, mutta antoi virheen tapahtua! Sain tietysti liikaa maksamani rahat takaisin.

3. Hedelmä tai vihannes veloitetaan väärällä kilohinnalla


Ulkomailla ja Lidlissä hevi-osaston tuotteet punnitaan vasta kassalla, eikä asiakas tee sitä itse. Myyjällä saattaa käydä virhe ja tuotteelle voi tulla väärä kilohinta.

Tarina tosielämästä: Ostin Lidlistä tarjousmangoja. Jälleen huomasin vasta kotona, että ne oli veloitettu avokadojen kilohinnalla. Maksoin tarjoustuotteesta lähes kaksinkertaisen hinnan!

4 kommenttia:

  1. Tätä tapahtuu ihan kokoajan, meillä ainakin monta kertaa viikossa.

    VastaaPoista
  2. Kyllä, tätä tapahtuu paljon ja pääsääntöisesti se on kaupan eduksi. Kerran tosin kävi niinkin, että ostin ison säkin vessapaperia, niin kassalla oli vahingossa otettu hinta vain yhdestä pienestä paketista.. tätä en palannut korjaamaan ;-)

    VastaaPoista
  3. Sama on huomattu täälläkin. Meidän lähikaupassa on parikin kertaa käynyt niin, että tarjouksessa olevan kirjolohen tiedot ei ole päivittyneet kassalle, vaan on veloitettu normaali hinta. Joten kyllä tosiaan on syytä tarkistaa kuitti aina heti, samoin kuin vaihtorahat käteisellä maksaessa.

    VastaaPoista
  4. Kiitos kommenteista! Havainnot vahvistavat sen, että ilmiö on yleinen. Jokaisen ruokakaupan kassan läpi menee hirmu iso määrä tuotteita päivittäin, joten virheitäkin sattuu.

    VastaaPoista