sunnuntai 1. syyskuuta 2013

Onnellinen ruuan verkosta ostaja



Yle uutisoi aiemmin tällä viikolla ruuan verkkokaupasta. Enemmistö suomalaisista karsastaa vielä kuljetusmaksuja ja käy mieluummin itse kaupassa. Meidän taloudessa ruokaverkkokauppaa on hyödynnetty kuitenkin jo yli puoli vuotta.

Olen todella tyytyväinen ruokaverkkokaupan tuloon Suomeen. Kaupassa käynti ei todellakaan ollut lempipuuhiani aiemmin, joten verkosta tilaaminen on selvästi parantanut elämänlaatua. (Ja totta puhuen myös kiistelyä puolison kanssa siitä, kumpi siellä kaupassa ehtisi käymään).

Kauppoja on useita

Käytämme enimmäkseen K-Market Ruoholahtea, joka on Keskon pilottikauppa verkkokaupassa. Joskus taloudesta puuttuu suosikkina olevia Rainbow-tuotteita, jolloin tilaus lähtee Alepan Kauppakassiin.

Olemme joskus myös kokeilleet Ruoka.netiä, mutta se oli aika kallis. Nyt tosin hintojen pitäisi siellä olla alempia, ja palvelu toimii lisäksi nykyään lähes koko maassa, kuten Ylekin kertoo.

K-Market on ollut useimmin valintamme verkkosivuston selkeyden ansiosta. Alepalla sivusto on aika sekava.

Tilaukset ovat tulleet ajallaan

Kokemukset ovat olleet pääosin hyviä. Tuotteiden viimeiseen käyttöpäivään on useimmiten hyvin aikaa. Hedelmät ja kasvikset ovat olleet myös suht koht tuoreita.

Verkkokaupasta voi valita ajankohdan, milloin tuotteet tuodaan kotiin. Tämä aikahaarukka on yleensä pari kolme tuntia. Meille tulleet toimitukset ovat hyvin pitäneet kutinsa, vain yksi myöhästyminen on jäänyt mieleen.

Verkossa voi valita, salliiko tuotteiden korvaamisen siinä tapauksessa, että se on loppunut kaupasta. Tässä on ehkä yksi ruokaverkkokaupan heikkouksista. Jos korvaamisen sallii, kauppa valitsee puolestasi korvaavan tuotteen. Jos korvaamista ei salli, voi käydä niin, että koko tilauksen kipeimmin kaivattu tuote jää pahalla onnella puuttumaan kokonaan.

Paljon kerralla on kannattavaa

Kuljetusmaksut ovat noin kympin luokkaa per tilaus. Me olemme useimmiten tilanneet isoja, noin sadan euron satseja kerralla, jolloin täydennetään kaikki wc-paperi-, kuiva-aine-, purkkiruoka- ynnä muut varastot.

Joskus käydään sitten itse kaupassa pienillä täydennysostoksilla. Luonnollisesti alkoholijuomat pitää myös itse käydä hakemassa kaupasta, sillä niitä ei saa myydä verkon kautta.

Ihanaa ajan säästöä

Usein verkkoruokakaupan kohderyhmäksi katsotaan etenkin kiireiset lapsiperheet, liikuntaesteiset ja ikääntyneet. Emme kuulu mihinkään näistä ryhmistä, mutta olemme silti vakiintuneet palvelun käyttäjiksi.

Verkosta ruuan ostaminen säästää aikaa ja energiaa sen verran, että mielestäni kuljetusmaksun maksaminen ostosten päälle on sen arvoista.

Autoton saa kantoapua

Ison satsin tilaaminen tutusta kaupasta kestää noin kaksikymmentä minuuttia. Vastaavan suuruisen ruokamäärän hankkiminen itse kaupassa käymällä vaatisi meiltä yhteiskäyttöautomme hakemisen jommalta kummalta siskoltani ja itse kauppareissun, aikaa menisi moninkertaisesti.

Vastaavasti voisi tehdä useammin yhden hengen voimin pienempiä ostosreissuja, jolloin ostaisi ruokaa sen verran, kuin jaksaa kerralla kantaa: reppu täyteen ja ostoskassi kumpaankin käteen.

Autottomat taloudet voisi siis hyvin myös lukea verkkoruokakaupan kohderyhmäksi.

Silti kallista?

Mutta kymppi kuljetusmaksua päälle sadan euron ruokaostoksiin on kuitenkin 10 prosentin hinnanlisäys, joku saattaa valittaa... No, minusta kannattaa kuitenkin ottaa huomioon säästyvä aika, mieliharmi (ainakin minun tapauksessani!) ja autolla kaupassa käyvillä myös bensa- ynnä muut kulut. Lapsiperheiden ei tarvitse pähkäillä, mihin lapset pannaan kaupassa käynnin ajaksi.

Itse asiassa kaupassakäynnissä koituvista kustannuksista voisi tehdä tarkan laskelmankin . Todellisten kustannusten laskemisen mallina voi käyttää Wikihow'n esimerkkiä, jossa on tässä tapauksessa laskettu – ei todellisia kustannuksia, vaan todellisia tuloja, nimittäin tuntipalkkaa.

Idea on, että saatava palkka ei kerro työpaikan houkuttelevuutta, vaan siinä pitää myös huomioida muun muassa lasten hoidon järjestämisen, työvaatteiden ja työpaikkalounaiden kustannukset sekä kodin ja työn välisiin matkoihin, työmatkoihin, ylitöihin, työpaikan edustustilaisuuksiin ynnä muuhun kuluva aika.


Suosittelen kokeilemaan ruokaverkkokauppaa, vaikka uusien asioiden tekeminen voi tuntua aluksi hankalalta!

PS. Muutin blogin kommentointiasetuksia, ja nyt kommentointi on aiempaa helpompaa kaikille.

PPS. Lue myös maaliskuinen kirjoitukseni aiheesta toisaalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti